Aktuella aktiviteter

16/1 2024 Konststudiecirkel

Konststudiecirklar 2024

Föreningen arrangerar i samarbete med Studiefrämjandet studiecirklar med olika tema, som bestäms i samråd med deltagarna.

20/4 2024 FöreläsningVernissage

Introduktion till utställning av Bo Englunds verk på Multeum

Multeum planerar en minnesutställning med framlidne skulptören Bo Englunds (1929-2022) konst den 20 april – 1 juni. I anslutning till vernissagen ger konstföreningens tidigare ordförande Robert Vikström en introduktion och presenterar Bo Englunds konstnärliga gärning.

2/5 2024 ResaVisning

**FÖRLÄNGD ANMÄLNINGSTID** Konstresa till Vår gård i Saltsjöbaden och Sturehovs slott

Konstresa till Vår gård i Saltsjöbaden och Sturehovs slott

9/9 2024

Kulturresa till Uppland och Roslagen

Välkommen till årets tvådagarsresa för medlemmar i Strängnäs Konstförening, som den här gången går åt nordost. Vi ska besöka kulturella godbitar i Uppland och Roslagen, naturligtvis med konsten i fokus, men färden styrs också till traditionstyngda bruksmiljöer typiska för den här landsdelen.
Svensk film, unik industrihistoria, förnämlig popkonst, inblick i adlig konst och internationellt måleri hör till inslagen.
För att inte tala om riktiga slottsspöken! Ty under dessa två dagar hinner vi till exempel med att besöka två herrgårdar och ett slott. Det sistnämnda är Rånäs slott, ett förnämligt slottshotell mitt i Uppland, där vi bor och äter furstligt. Herrgårdarna är Såstaholm samt Österbybruk.

Tidigare aktiviteter

13/4 2024

Visning av Gripsholms konststaket och Afternoon Tea på Gripsholms Värdshus

Visning av Gripsholms konsstaket med guidning av Fredrik Åström och Afternoon Tea på Gripsholms Wärdshus

19/3 2024 ResaVisning

Konstresa till Stockholm med besök på Moderna museet och Waldemarsudde

Vi kommer få visning av två unika utställningar.
På Moderna museet visas konstnären Lotte Laserstein (1898–1993).
På Waldermarsudde får vi se verk av konstnären Marie Triepcke Krøyer Alfvén (1867–1940)

9/3 2024 ÅrsmöteFöreläsning

Årsmöte 2024

Årsmötet genomförs på traditionsenligt sätt med konstlotteri, förhandlingar och förfriskningar. En kort presentation av den franska konstnären Jaqueline Marval (1866-1932) ingår i mötesprogrammet.

Visa alla aktiviteter