Alla aktiviteter

9/9 2024

Kulturresa till Uppland och Roslagen

Välkommen till årets tvådagarsresa för medlemmar i Strängnäs Konstförening, som den här gången går åt nordost. Vi ska besöka kulturella godbitar i Uppland och Roslagen, naturligtvis med konsten i fokus, men färden styrs också till traditionstyngda bruksmiljöer typiska för den här landsdelen.
Svensk film, unik industrihistoria, förnämlig popkonst, inblick i adlig konst och internationellt måleri hör till inslagen.
För att inte tala om riktiga slottsspöken! Ty under dessa två dagar hinner vi till exempel med att besöka två herrgårdar och ett slott. Det sistnämnda är Rånäs slott, ett förnämligt slottshotell mitt i Uppland, där vi bor och äter furstligt. Herrgårdarna är Såstaholm samt Österbybruk.

2/5 2024 ResaVisning

Konstresa till Vår gård i Saltsjöbaden och Sturehovs slott

20/4 2024 FöreläsningVernissage

Introduktion till utställning av Bo Englunds verk på Multeum

Multeum planerar en minnesutställning med framlidne skulptören Bo Englunds (1929-2022) konst den 20 april – 1 juni. I anslutning till vernissagen ger konstföreningens tidigare ordförande Robert Vikström en introduktion och presenterar Bo Englunds konstnärliga gärning.

13/4 2024

Visning av Gripsholms konststaket och Afternoon Tea på Gripsholms Värdshus

Visning av Gripsholms konsstaket med guidning av Fredrik Åström och Afternoon Tea på Gripsholms Wärdshus

19/3 2024 ResaVisning

Konstresa till Stockholm med besök på Moderna museet och Waldemarsudde

Vi kommer få visning av två unika utställningar.
På Moderna museet visas konstnären Lotte Laserstein (1898–1993).
På Waldermarsudde får vi se verk av konstnären Marie Triepcke Krøyer Alfvén (1867–1940)

9/3 2024 ÅrsmöteFöreläsning

Årsmöte 2024

Årsmötet genomförs på traditionsenligt sätt med konstlotteri, förhandlingar och förfriskningar. En kort presentation av den franska konstnären Jaqueline Marval (1866-1932) ingår i mötesprogrammet.

2/3 2024 Utställning

Utställning av vinster i konstlotteriet 2024

Utställning av konstföreningens vinster i konstlotteriet 2024 i Scenrummet, Multeum.

14/2 2024 Visning

FULLBOKAD***Konstresa till SEBs huvudkontor och Nya Karolinska, Solna

Årets första bussutflykt går till Solna, där vi bokat in visning av den stora konstsamlingen på SEBs huvudkontor i Arenastaden kombinerat med en visning av inomhuskonsten på Nya Karolinska.

20/1 2024 FilmvisningFöreläsning

Föredrag och filmvisning om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson

Vi bjuder in till visning av en nygjord konstdokumentär LIVET ÄR KORT KONSTEN LÅNG om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson (1902-1942) med närvaro av filmens regissör Pontus Hjorthén och efterföljande föredrag om Göteborgskoloristerna.

16/1 2024 Konststudiecirkel

Konststudiecirklar 2024

Claude Monet, Näckrosor, Göteborgs konstmuseum. Utförd 1907, olja på duk. Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum
26/10 2023 ResaVisning

Bussresa till Stockholm med besök på Bååtska palatset och Nationalmuseum

Höstens sista programpunkt blir en heldag i Stockholm med besök både på Bååtska palatset och Nationalmuseum.

Färg
19/10 2023 Föreläsning

Framträdande av Per Adalbert von Rosen och Hans Zetterberg

Biografin Ingenting om Adalberts brokiga liv är utgångspunkten för detta framträdande.

28/9 2023 ResaVisning

Konstresa till Tistad slott och Sörmlands museum

Denna tidiga höstresa gick till Nyköping, där vi besökte Tistad slott och Sörmlands museum.

7/9 2023 AteljébesökResa

Konstresa till Västra Götaland 7 – 8 september

Årets konstresa går söderut, lite längre bort än brukligt. Målet är Västra Götaland, där det finns massor att upptäcka.
Vi besöker Richard Brixels minnesgård, Rörstrands nyinvigda museum, Harald Wibergs hem och Skara Konsthotell med konst av Sveriges mest kända konstnärer.

2/9 2023 Visning

Visning av ett nytt offentligt konstverk

Skulptörerna Telma Castro och Stanislaw Lux presenterar sitt verk, som de gjort tillsammans med ungdomar från Kulturskolan i Strängnäs.

2/9 2023 Konstrunda

Vandring bland den offentliga konsten i Strängnäs

Konstvetaren Marie Andersson leder under 90 minuter vandringen och berättar om den offentliga konsten i centrala Strängnäs.

28/8 2023 Konststudiecirkel

Konststudiecirklar 2023

Föreningen arrangerar i samarbete med Studiefrämjandet studiecirklar med olika tema, som bestäms i samråd med deltagarna. Vi tar gärna emot fler deltagare till grupp 1.

20/5 2023 FinissageUtställningVernissageVisning

VÄVDA RUM – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst

Finissage av Vävda rum hålls lördagen den 30 september kl 12.00. Samling på Gyllenhjelmstorget. En vandring sker till några av konstverken.
Strängnäs Konstförening är med och arrangerar Vävda rum som är en unik utställning med tio av Sveriges främsta och mest spännande konstnärer som arbetar med offentlig konst och augmented reality (AR). Den 20 maj hade Vävda rum vernissage samtidigt runt om i Sveriges kommuner, vilket gör den till den geografiskt sett största utställningen som skapats i landet.

Vernissage hölls på Gyllenhjelmstorget den 20 maj då Bodil Mellgren, kommunfullmäktiges ordförande, invigde konstutställningen.

13/5 2023 Konstrunda

Vandring längs Konstpausleden i Stallarholmen

En konstvandring med Marie Andersson som guide, inom ramen för 500-års resan i Strängnäs (#Strangnas500ar). Konstföreningen tillsammans med STF Strängnäs Turistförening är arrangörer. Vandringen genomförs som en del av Stallarholmsdagen och är tillgänglig för alla utan anmälan.

20/4 2023 ResaVisning

Konstresa till Stockholm och Södertälje

En tidig vårdag far vi till Stockholm för att under ledning av konstvetaren Marie Andersson se Stockholms största skulpturpark i Västertorp. Vi fortsätter till Södertälje, där vi äter lunch innan vi får visning av Södertälje konsthalls utställningar och får veta vad som händer på Grafikens hus.

1/4 2023 AnmäldaVisning

I Vasas spår på Gripsholms slott

Under Gustav Vasa-året går vi i Vasaättens spår genom slottet, in i salar och rum och hemliga skrymslen med tyngdpunkten lagd på Vasavåningen och porträttsamlingen. Föreningen får en unik specialvisning skräddarsydd med anledning av jubileumsåret.

11/3 2023 Årsmöte

Årsmöte 2023

Årsmötet genomförs på traditionsenligt sätt med konstlotteri, förhandlingar och förfriskningar. En kort presentation av Rosa Bonheur (1822-1899), realist, ingår i mötesprogrammet.

2/3 2023 Föreläsning

Föreläsning Strängnäs Parnass del 4 om konstnären Uno Stallarholm

Uno Stallarholm, (1894-1974), född på Ytterselö, verkade som målare, grafiker och tecknare.
Han deltog i flera utställningar i Sverige och internationellt och var flitig som illustratör i dags- och veckopress.

Vas med smal hals
27/2 2023 Visning

Utställning av vinster i Konstlotteriet 2023

Utställning av konstföreningens vinster i konstlotteriet 2023 i Galleriet, Multeum

10/11 2022 ResaVisning

Bussresa till Olle Olsson Hagalund museum och SEBs huvudkontor, Solna

Årets sista bussresa gick till Solna med besök i Olle Olsson-Hagalunds museum och visning av konsten i SEBs huvudkontor, Arenastaden, Solna.
Bilder från Olle Olsson-Hagalunds museum och vandring på Norra begravningsplatsen.

13/10 2022 Föreläsning

Föreläsning: Underbara okända målare

Kelvin Sommer har i boken Underbara okända målare skildrat ett antal välutbildade sörmländska konstnärer, som många gånger fallit i glömska. Ett sådant exempel är Åke Wilhelm Andersson från Strängnäs, mera känd som ÅWA.

5/10 2022

Bussresa till Stockholm och besök på Waldemarsudde

Waldemarsudde visar i höst två intressanta utställningar:
- Ljus över hav och land – Önningebykolonin på Åland
- Isaac Grünewald – Konst och teater

8/9 2022 AteljébesökResaVisning

Konstresa till Värmdölandet 8 – 9 september 2022

Vi fick uppleva två heldagar med konstupplevelser öster om Stockholm bl a med visning av den nyligen öppnade och redan mycket omtalade utställningen på Artipelag med den tyske målaren och skulptören Anselm Kiefer!
Konstresan till Värmdölandet och Gustavsberg omfattade också besök på Gustavsbergs Porslinsmuseum och ateljébesök.
Se bilder ovan.

20/8 2022 Övrigt

Strängnäs konstförening deltar i Mälardagen

Studiefrämjandet Strängnäs bjuder in kommunens föreningar att visa upp sin verksamhet för medborgarna och förhoppningsvis öka deras intresse och engagemang.

21/5 2022 ÖvrigtVisning

Strängnäs konstförening deltar i årets kulturdag

Strängnäs genomför i år kulturdagen på traditionellt sätt med många olika kulturaktiviteter över hela staden.

Visa fler