Kulturresa till Uppland och Roslagen

Välkommen till årets tvådagarsresa för medlemmar i Strängnäs Konstförening, som den här gången går åt nordost. Vi ska besöka kulturella godbitar i Uppland och Roslagen, naturligtvis med konsten i fokus, men färden styrs också till traditionstyngda bruksmiljöer typiska för den här landsdelen.
Svensk film, unik industrihistoria, förnämlig popkonst, inblick i adlig konst och internationellt måleri hör till inslagen.
För att inte tala om riktiga slottsspöken! Ty under dessa två dagar hinner vi till exempel med att besöka två herrgårdar och ett slott. Det sistnämnda är Rånäs slott, ett förnämligt slottshotell mitt i Uppland, där vi bor och äter furstligt. Herrgårdarna är Såstaholm samt Österbybruk.

I arla morgonstund måndagen den 9 september startar utflykten i Västerviken, och den avslutas tisdagen den 10 september kvällstid på samma plats.
Ni kan förvänta er en färd med många trevliga resmål. Längs vägen besöks Lasse Åbergs museum i Bålsta, där familjen Åberg gärna visar upp sin stora samling av modern popkonst.
Östra Ryds kyrka tillhör de sällsynta besöksmålen. Vi får en specialvisning av Braheättens egen kyrka med den kanske största konstsamlingen utanför landets museer.
I Österbybruk finns den bäst bevarade bruksmiljön i landet. Vi botaniserar i världsarvet och besöker såväl expon i herrgården, den världsunika vallonsmedjan som Gammel Tammen.
I Norrtälje Konsthall stiftar vi närmare bekantskap med den engelska konstnären Clare Woods måleri. Och så utlovas dessutom en hel del andra trivsamma överraskningar under färden.

I resans pris ingår:

Priset för resan blir 3500 SEK (enkelrumstillägg på Rånäs slott 500 SEK).
I resans pris ingår: Färd i helturistbuss, eftermiddagskaffe och övernattning med frukost samt trerättersmiddag med fördrink på Rånäs slott, två luncher på utvalda platser, kaffepauser med tillbehör, samtliga inträdesavgifter, alla guidearvoden, alla skatter och sociala avgifter samt reseledares tjänster.

Resan är fulltecknad, men en lista för reservplatser upprättas.

Vid samtliga tidigare resor har intresset varit oerhört stort. Maximalt ges plats för 42 personer.
Med start 20240205 tas bindande anmälan emot. Anmälan sker till reseledaren patrik.uhlmann@gmail.com eller per tfn 070 – 644 29 54.
Viktigt är att ange eventuella matallergier samt önskemål om rumstyp.
Föreningens kassör kommer senare under våren att skicka ut faktura för inbetalning. Avgiften bör vara oss tillhanda senast den 20 juni 2024.
Vid medicinska eller andra giltiga förhinder, som kan uppkomma därefter, betalas avgiften tillbaka enligt följande:
20 juni – 9 augusti: Hela avgiften
9 augusti – 20 augusti: Halva avgiften
Därefter sker tyvärr ingen återbetalning.