Konstresa till Stockholm och Södertälje

En tidig vårdag far vi till Stockholm för att under ledning av konstvetaren Marie Andersson se Stockholms största skulpturpark i Västertorp. Vi fortsätter till Södertälje, där vi äter lunch innan vi får visning av Södertälje konsthalls utställningar och får veta vad som händer på Grafikens hus.

Parken i Västertorp omfattar 21 skulpturer. De avspeglar 1930- och 1940-talens strömningar i svensk skulptur, med en dragning åt modernism och åt vid denna tid yngre svenska konstnärer. Verken sattes upp under 1950-talet, när stadsdelen var ny. Samlingen invigdes av kung Gustav VI Adolf 1955.

Södertälje konsthall startades 1968 och är en del av Södertälje kommun. De visar framförallt samtidskonst – t ex det nya skulpturala verket vi får se av Katarina Löfström. Hon arbetar med icke-föreställande motiv i form av video och skulpturala installationer och ser sina verk som abstrakta målningar av ljus och rörelse.
De visar också historisk konst ofta med Södertälje som utgångspunkt, vad gäller stadens historia eller dess framtid. Utställningen ”Tillstånd”, som vi får se är sammansatt av en del av kommunens stora konstsamling med mer än 6000 verk.

Grafikens hus är i planeringsfasen för att bygga upp ett nytt museum i Södertälje, och har ingen fast utställningslokal. Istället genomför de utställningar och projekt på andra platser.

Avresa sker från Västerviken kl. 9.00, återkomst till Strängnäs beräknas ske ca kl. 17.30.
Vi inleder besöket i Västertorp med förmiddagskaffe och hembakat bröd innan Marie Andersson guidar oss bland skulpturerna.
Ca 12.15 åker vi söderut till Södertälje, där vi börjar med lunch klockan 13 på Lilla Styrbjörn.
Vi promenerar sedan över Stortorget till Södertälje konsthall, där curator Maja-Lena Molin med kolleger visar pågående utställningar och bjuder på kaffe.
Vid 15-tiden ansluter chefen för Grafikens hus, Nina Beckman, och stillar vår nyfikenhet angående vad som hänt och händer sedan verksamheten flyttade till Södertälje. Hon kommer också presentera en portfolio med ett urval grafiska blad, som är till salu i deras shop.
Hemfärd kl. 16.45 med ankomst Strängnäs ca kl 17.30.

Priset för resa, guidning, lunch och kaffe är 750 kr.

Lennart Nilsson
E-post: lennartnilsson645@gmail.com

Antalet deltagare är maximerat till 25 personer. Anmälan görs den 23-31 mars på föreningens hemsida eller med e-post/SMS till Lennart Nilsson. Meddela i samband med anmälan om du har några restriktioner när det gäller lunchen. Betalning ska senast den 2 april vara insatt på föreningens plusgirokonto 4088627-7 eller med Swish 123 078 27 71. Ange vid betalning Västertorp och ditt namn. Avbokning kan ej ske efter sista betalningsdag.

Edvin Öhrström: Den store hvide