Bussresa till Olle Olsson Hagalund museum och SEBs huvudkontor, Solna

Årets sista bussresa gick till Solna med besök i Olle Olsson-Hagalunds museum och visning av konsten i SEBs huvudkontor, Arenastaden, Solna.
Bilder från Olle Olsson-Hagalunds museum och vandring på Norra begravningsplatsen.

Läs notis om resan i Strängnäs tidning

Olle Olsson (1904-1972) med tilläggsnamnet Hagalund är en av våra mest kända naivistiska målare. Han bodde hela sitt liv i det hus som hans morfar hade byggt i kåkstaden och som nu gjorts om till museum omgivet av höghus. Hans målningar skildrar ofta gatuscener och händelser från närområdet.

SEBs har sitt nya huvudkontor i Arenastaden, Solna. De har gjort den största privata konstsatsningen i Sverige på senare år med en investering på närmare 50 miljoner kronor. Konstsamlingen har ett samtida nordiskt fokus med verk av Olafur Eliasson, Jochum Nordström, Cajsa von Zeipel, Ann Edholm, Jeppe Hein, Klara Kristalova, Ulf Rollof och många andra. Dessutom finns en specialsamling med verk av tio av Sveriges främsta kvinnliga konstnärer genom tiderna.

Program

Avresa från Strängnäs kl. 12.00 till Olle Olsson Hagalund museum, där konstvetaren Marie Andersson från Strängnäs kommer att guida. Lokalerna är trånga, så de 30 deltagarna kommer att delas upp i två visningsgrupper. I väntetiden serverar vi kaffe med hembakat bröd.

Cirka 16.15 åker vi vidare till Arenastaden och SEBs huvudkontor, där de visar sin stora konstsamling och bjuder på kaffe och smörgås.

Hemfärd kl 18. 00 med ankomst Strängnäs cirka kl. 19.30.

Priset för resa, entréavgift, guidning, och eftermiddagskaffe är 550 kr.

Rigmor Thorstensson
Epost: rigmor.thorstensson@gmail.com
Mobil: 0736876061

Anmälan

Antalet deltagare är maximerat till 30 personer. Anmälan görs den 14-21 oktober på föreningens hemsida eller med e-post/SMS till Rigmor Thorstensson. .

Betalning ska senast den 24 oktober vara insatt på föreningens plusgirokonto 4088627-7. Ange vid betalning Solna och ditt namn. Avbokning kan ej ske efter sista betalningsdag.