Kévork Zabounian

Kévork Zabounian är född den 20 maj 1933 i Alexandria, Egypten av armeniska föräldrar. Nu är han en svensk målare, tecknare och reklamkonstnär. Som 7-åring flyttade han till Kairo och där fick han också sin konstutbildning. Efter tre års studier vid Akademi Zorian i Kairo 1955-1958 skaffade han sig en ateljé i Kairo. Via en tillfällighet och kontakter med L.M. Ericsson som hade kontor nära hans atélje, kom han som 25-åring till Sverige och studerade här först två år vid Idun Lovéns konstskola innan han studerade vidare vid Konstfackskolan i Stockholm.
Idag bor och verkar Kévork Zabounian på Lidingö och på Gotland.
Karaktäristiskt för Zabounian är hans speciella formspråk, ett personligt sätt att gestalta det sedda där rytm, ljus och volym integreras till en poetisk helhet.
Han återvänder till samma plats varje år för att återse det sedda med nya frågor som kräver svar. Med hjälp av anteckningar ur naturen på Gotland ger han sig tid till upptäckter och nya uppfinningar för att förvandla naturalistiska former till starka självständiga tecken.
Kévork Zabounian är representerad vid bland annat Kalmar konstmuseum.

Cassandra av