Brigitte Gustafsson

Brigitte Gustafsson, f Lussi, Ateljé Brigus, är född i Schweiz, uppvuxen i Sverige och bor numera i Björsund Strängnäs.
Hon inspireras av vackra färger och former som finns i omgivningen. Hon arbetar huvudsakligen i vaxbatik och akvarell. Vare sig hon arbetar med akvarell eller med vaxbatik är tanken och upplevelsen densamma.

Att arbeta med vaxbatik är en lång och tidsödande process. Ritar, vaxar, färgar, torkar, vaxar, färgar, otaliga bad. Vaxet kokas bort, det är nu man ser resultatet.
Karakteristiskt för batik är krackeleringen och att hela tyget är genomfärgat i motsats till tygtryck där färgen endast finns applicerad på rätsidan.

Akvarell – att låta färgen flöda och se hur pigmenten talar till varandra, torrt eller vått. Experimentera.

Utbildning:
ABFkurs i vaxbatik Bitten Laub
Akvarellkurs Lars Rundin

Medlem i SKAK Strängnäs och The Batik Guild UK (en förening för alla världens batikkonstnärer)

Utställningar i urval:
Atelje Rustik Kungsör