Bo Englund

Bo Englund är född i Munkfors, Värmland, 1929, tidigare journalist.
Utbildades till keramiker i Tyskland, verksam som skulptör i 40 år.
Bosatt i Strängnäs. Avled 2022 efter ett mycket aktivt liv.
Medlem i Skulptörförbundet, konstnärernas riksorganisation och svenska konstnärers förening.

Deltagit i ett flertal separat- och samlingsutställningar i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Italien.
Representerad i olika städers och landstings samlingar, Statens konstråd, Östergötlands museum, Gotlands museum, Eskilstuna konstmuseum, Kungliga biblioteket, Ebeling muséet i Torshälla.
Sedan 2002 är han gediget representerad i födelsekommunen Munkfors i kulturhuset Laxholmen.

Finns representerad i Centralskolan Mariefred, Långbergsskolan i Strängnäs och utanför kommunhuset i Strängnäs.

Har använt fler teman i konsten som Genisis, Yin-Yan och Ikaros, Tvåhet och Genus med ett flertal verk inom samma grupp.

Genesis av