VÄVDA RUM – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst

Finissage av Vävda rum hålls lördagen den 30 september kl 12.00. Samling på Gyllenhjelmstorget. En vandring sker till några av konstverken.
Strängnäs Konstförening är med och arrangerar Vävda rum som är en unik utställning med tio av Sveriges främsta och mest spännande konstnärer som arbetar med offentlig konst och augmented reality (AR). Den 20 maj hade Vävda rum vernissage samtidigt runt om i Sveriges kommuner, vilket gör den till den geografiskt sett största utställningen som skapats i landet.

Vernissage hölls på Gyllenhjelmstorget den 20 maj då Bodil Mellgren, kommunfullmäktiges ordförande, invigde konstutställningen.

Utställning

Utställningen är en del i firandet av Riksförbundet Sveriges Konstföreningars 50 års-jubileum med finansiering av Postkodstiftelsen. Konstverken i Vävda rum är gjorda specifikt för det tekniska formatet och är virtuella, och kommer att upplevas genom en app i besökarnas mobil. Utställningen utnyttjar samma teknik som det kända spelet Pokémon Go, men i konstnärligt syfte. Genom att ladda ner appen Vävda rum till sin mobil kan besökaren på en karta se var konstverken är utplacerade i kommunen och besöka dem. Flera av konstverken i utställningen är interaktiva och förändras genom att besökaren sjunger, gör rörelser eller är delaktiga tillsammans med andra besökare. Du kan till exempel se en ren på Gyllenhjelmstorget, bli en del av en levande skulptur, jogga tillsammans med en virtuell kompis på Långberget eller skriva poesi i ett gemensamt ordmoln.

Det finns en lekfullhet och fantasifullhet i många av verken, men också en viktig diskussion om det offentliga rummets betydelse i vår kommun. Alla våra parker, torg och lekplatser är viktiga mötesplatser för att kunna träffas och umgås med andra människor. Utställningen Vävda rum vill med hjälp av den nya tekniken skapa kollektiva upplevelser i det offentliga rummet, med fokus på vad som förenar och binder oss samman, i stället för det som skiljer oss åt. Kommuninvånare och besökare får i utställningen möjlighet att utforska sin kommun och upptäcka nya perspektiv på välbekanta platser. Genom mobilen kan besökaren uppleva nya dolda världar och få spännande och tänkvärda upplevelser som handlar om miljö, möten, motion, åldrande och andra samtida frågeställningar. Vävda rum ger också en möjlighet att tillsammans med andra i olika åldrar uppleva och samtala om konst.

Vi har valt tio platser i centrala Strängnäs för konstnärernas verk:

Gyllenhjelmstorget:  Pastelae Långberget:  Oscar Häggström
Källparken:  Eric Magassa Widebecks park: Space Popular
Stortorget:  Lundahl & Seitl Multeum:  Untold Garden
Bo Setterlinds park: James Webb Visholmen: Adam James
Nabbviken:  Åsa Cederqvist Ugglans park: SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Rosalie Yu).

Finissage lördag 30 september kl 12.00 på Gyllenhjelmstorget. Ingen anmälan krävs. Förbered dig genom att ladda ner appen Vävda rum i en appbutik (AppStore eller Play butik). Ha med dig en fulladdad mobil när du börjar ditt besök eller dela upp besöket på flera tillfällen och se några verk åt gången, eftersom Vävda rum-appen drar ganska mycket batteri. Ha gärna med dig hörlurar eftersom många av konstverken i utställningen innehåller ljud.

Denna utställning kommer att pågå runt om i centrala Strängnäs under tiden 20 maj-30 september.

Bilder:

Rigmor Thorstensson öppnar utställningen på Gyllenhjelmstorget omgiven av renar; Bodil Mellgren, kommunfullmäktiges ordförande inviger utställningen; Robert Vikström provar appen; Härken på berget omgiven av sin hjord ; Strängnäskarta med de 10 platser man kan se konstverken

Appen Vävda Rum:

Första gången appen startas ombeds man kalibrera den genom att följa ett glimrande klot så att konstverken kan hittas. Man godkänner att appen har tillgång till kamera och minne.

Vid varje omstart av appen introduceras man till funktionerna i appen, som vad menyerna innehåller och man klickar på next till dess man har kommit fram till en karta där man ser figurer utplacerade geografiskt. Är man tillräckligt nära ett konstverk klickar man på dess bild och då kommer en fråga om man vill Öppna verket. När man klickar ja på det laddas verket upp och därefter visas en ruta med en mobil och verket lokaliseras. När bilden klarnar och man ser vad kameran visar finns verket synligt om man söker runt eller ibland uppåt. Vissa verk har bara ljud vilket upplevs bäst med hörlurar.

Om det blir problem eller konstverken inte fungerar får ni rapportera till mig via SMS 0730700272 eller via mail cgp@perntz.se