Vandring längs Konstpausleden i Stallarholmen

En konstvandring med Marie Andersson som guide, inom ramen för 500-års resan i Strängnäs (#Strangnas500ar). Konstföreningen tillsammans med STF Strängnäs Turistförening är arrangörer. Vandringen genomförs som en del av Stallarholmsdagen och är tillgänglig för alla utan anmälan.

Vandring
Projekt Konstpaus var ett projekt under samhällsbyggnadskontoret i Strängnäs kommun med medel från ESF-rådet som avslutades 2007. Som resultat av projektet skapades ett antal skulpturer, som placerades ut i Sundby strandområdet i Stallarholmen. Längs en ungefär 2 km lång sträcka finns fem konstverk utplacerade. De flesta är lättillgängliga längs en grusväg längs vattnet medan ett återfinns inne i en skogsglänta. En vandring längs konstpausleden innebär lite mer vandring än inne i stan. Naturen är vacker och gångvägen går längs vattnet i villaområdet. I slutet är det en liten skogsstig som leder fram till det sista verket. Totalt är sträckan ca 2 km lång men sedan måste man också ta sig tillbaka, antingen samma väg eller genom villaområdet, så totalt blir det 4 km promenad. Under vandringen berättar Marie Andersson om projektet Konstpaus, om konstverken och konstnärerna bakom verken men också om platsens historia (arkeologiska utgrävningar, gammalt tegelbruk m.m.).

Ingen anmälan krävs. Den guidade vandringen är öppen för allmänheten.
Samling vid Sundby allé – Sundby strandväg.

Tommy Adelholt: Kluvna stenar