Vandring bland den offentliga konsten i Strängnäs

Inger Sanne Strängnäs

Inom ramen för 500-års resan i Strängnäs (#Strangnas500ar) arrangerar konstföreningen tillsammans med STF Strängnäs Turistförening en konstvandring. Konstvetaren Marie Andersson leder under 90 minuter vandringen och berättar om den offentliga konsten i centrala Strängnäs. Vi planerar därefter att förlänga turen och gå längs Nabbviken för att bese utställningen vid konstparken Ulvhälls hällar. Därefter går vi tillbaka och följer den Magiska stigen på Långberget. Tyvärr har denna upplevelsestig skapad i första hand för barn vandaliserats under våren, men det finns fortfarande kvar några verk av konstnären Amalia Årfelt för både vuxna och barn att njuta av.

Hela promenaden är ungefär 7 km, men det står var och en fritt att lämna turen när det passar. Medtag gärna kaffekorg.

Konstpromenaden i centrala Strängnäs

Ett ihärdigt regnväder avskräckte inte från en konstpromenad i centrala Strängnäs, den 2 september. Under ledning av konstvetaren Marie Andersson vandrade 28 deltagare, utgående från Multeum, mellan flera av de konstverk som pryder stadskärnan med omnejd. Vandringen var ett samarrangemang mellan Strängnäs Konstförening och STF Strängnäs Turistförening, och den genomfördes med stöd från Strängnäs Kommun inom ramen för 500 årsresan.
Paraplyerna kunde efterhand fällas ihop när vi nådde den nyanlagda Mosaikparken vid Resecentrum. I parken har konstnärerna Telma Castro och Stanislaw Lux, tillsammans med ungdomar från Strängnäs kulturskola, skapat en utsmyckad betongportal som kommit på plats under sommaren. Vi fick av konstnärerna själva veta lite om hur verket arbetats fram, i konstriktningen parvulism. Det senare begreppet är myntat år 2017 av Telma Castro och kommer från det latinska ordet parvuli, barnet. Det handlar om att se barnets skapande förmågor. Ett besök i parken rekommenderas