Konstvandring längs Konstpausleden i Stallarholmen

Konstvetaren Marie Andersson leder en konstvandring längs Konstpausleden i Stallarholmen. Projekt Konstpaus var ett projekt under samhällsbyggnadskontoret i Strängnäs kommun med medel från ESF-rådet som avslutades 2007.

Som resultat av projektet skapades ett antal skulpturer, som placerades ut i Sundby strandområdet i Stallarholmen. Längs en ungefär 2 km lång sträcka finns fem konstverk utplacerade. De flesta är lättillgängliga längs en grusväg längs vattnet medan ett återfinns inne i en skogsglänta. En vandring längs konstpausleden innebär lite mer vandring än inne i stan. Naturen är vacker och gångvägen går längs vattnet i villaområdet. I slutet är det en liten skogsstig som leder fram till det sista verket. Totalt är sträckan ca 2 km lång men sedan måste man också ta sig tillbaka, antingen samma väg eller genom villaområdet, så totalt blir det 4 km promenad. Under vandringen berättar Marie Andersson om projektet Konstpaus, om konstverken och konstnärerna bakom verken men också om platsens historia (arkeologiska utgrävningar, gammalt tegelbruk m.m.).

Lennart Nilsson
E-post: lennartnilsson645@gmail.com

Antalet deltagare beror på Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men kommer maximalt vara 20, så vi kan hålla avstånd och ändå höra. Anmälan görs på föreningens hemsida eller med e-post/SMS till Lennart Nilsson 12-19 maj. Meddela i samband med anmälan om du behöver transport. Ta gärna med matsäck om vädret är lämpligt för picknick.

Tommy Adelholt: Kluvna stenar