Konstutflykter i maj

Sörmland i maj är som vackrast och om ni vill kombinera utflykt med konstupplevelse så rekommenderar vi några utställningar

Konstsalongen ”Lagårn i Ullsta”, Stjärnhov http://www.konstsalong.se/ De presenterar en jurybedömd utställning av 31 konstnärer från 8 län under tiden 8 maj – 6 juni
Förening i konst, NK-villan, Nyköping https://nkvillan.se/exhibitions.html visar t.o.m. den 8 maj en samlingsutställning inför konstrundan i östra Sörmland den 15 – 16 maj  http://www.foreningikonst.se/bes%C3%B6k-%C3%B6ppet-hus-38991306
Sörmlands museum 13 apr 2021 – 26 sep 2021 Katja of Sweden pionjär och entreprenör inom mode, men också en aktör i frigörelsen av kvinnan i en mansdominerad värld. Välkommen till en färgsprakande utställning som för tankarna till det omvälvande sextiotalet  https://www.sormlandsmuseum.se/utstallningar/katja-of-sweden/
Eskilstuna konstmuseum 17 april – 15 augusti Jan Thunholm 1931-2014. Hans konst består av ett nonfigurativt måleri utfört i olja, akvarell eller tuschlavering .https://konstmuseet.eskilstuna.se/besokswebbar/eskilstuna-konstmuseum/utstallningar/pagaende-utstallningar/jan-thunholm
Bild:
Akvarell med tusch av Jan Thunholm