Konstresa till Västra Götaland 7 – 8 september

Årets konstresa går söderut, lite längre bort än brukligt. Målet är Västra Götaland, där det finns massor att upptäcka.
Vi besöker Richard Brixels minnesgård, Rörstrands nyinvigda museum, Harald Wibergs hem och Skara Konsthotell med konst av Sveriges mest kända konstnärer.

På vägen till Västra Götaland gör vi ett rejält uppehåll intill Hjälmaren utanför Arboga. Där finns den världskände skulptören Richard Brixels minnesgård, en skapelse utöver det vanliga. Många liknar rundvandringen bland alla mäktiga skulpturer som att gå på Millesgården i Lidingö.

Ett annat besök förläggs till Rörstrands nyinvigda museum i Lidköping. Där får vi följa utvecklingen av en av vårt lands största konstnärliga produkter, porslinet som nått hus och hem över hela världen under så många år. Kanske hinner vi också titta in i Iittalas glasbutik som inryms i museet.

Västgöten Harald Wiberg har de flesta stött på, möjligen som profil i TV-programmet Korsnäsgården på 60-talet eller som illustratör i någon bok eller tidning, men framförallt är han vårt lands mest kända djur- och naturmålare. Vi besöker hans hem och utställningshallen, där änkan Christina Wiberg blir vår ciceron.

Skara Konsthotell är ett museum i sig. Där ska vi inte bara bo och äta, vi har även beställt en rejäl guidning bland verken av konstnärer som till exempel Anders Zorn, Carl Larsson, Bruno Liljefors, Jenny Nyström och Peter Dahl.

Två utvalda lunchställen hinner vi naturligtvis också med. Vilka de är avslöjas under resan, men bara dessa båda stopp blir minnesvärda i sig.

Pris
Allt detta och mer därtill detta kostar för medlem i Strängnäs Konstförening endast 3050 SEK – tillägg för enkelrum 300 SEK.
I resans pris ingår transport i helturistbuss, övernattning inklusive frukost på Skara Konsthotell, trerätters middag, två delikata luncher, flera fikapauser, samtliga entréer, skatter och bränsletillägg, alla guider, reseledare, överraskningar med mera.

Så minns vi konstresan till Västra Götaland
Första stoppet var vid Brixelgården vid Hjälmarens strand nära Arboga, där den internationellt kände skulptören Richard Brixel (1943-2019) byggde sitt hem och sin studio. Vi fick guidning i den stora parken med fullskalemodeller av några av de stora offentliga skulpturer han utfört genom åren.
Vi fortsatte till Skara konsthotell, där Zornkännaren Peter Nordin bl.a. presenterade en av Sveriges största privatsamlingar av Anders Zorn, inköpt av Julas grundare Lars-Göran Blanck. Vi sov över på hotellet och åt middag omgivna av konst för mångmiljonbelopp.
På det nyinvigda Rörstrands porslinsmuseum i Lidköping gjorde guiden nedslag i den stora samlingen av konstgods och välkända serviser av närmare 300 års produktion.
På konstgården Redberga, där djur- och naturmålaren Harald Wiberg (1908-1986) bodde och verkade, visade änkefru Christina Wiberg den stora konstsamlingen och beskrev livfullt deras liv tillsammans.
Resan blev mycket uppskattad av 50-talet deltagare – bra program, suverän reseledare Patrik Uhlmann med sin stora professionalism, säkre chauffören Johan Hermansson från Tuna Trafik, god mat och härligt sensommarväder.