Konstresa till Vår gård i Saltsjöbaden och Sturehovs slott

Sturehovs kakelugn

Konstresa till Vår gård i Saltsjöbaden och Sturehovs slott

Vårens utflykt går österut. Vi börjar med besök på Vår Gård, som är en historisk konferensanläggning vackert belägen i Saltsjöbaden. Ernst Thiel, grundare av Thielska galleriet, var en av initiativtagarna till att bygga ut Saltsjöbaden, till en exklusiv badort, som invigdes av kung Oskar II 1893. Redan 1924 förvärvades Vår Gård av Kooperativa förbundet där de bedrev kursverksamhet för utbildning av KF:s butikspersonal och chefer fram till 1970-talet. Under denna tid byggde de upp en stor konstsamling, som vi kommer att få se.

Efter lunch i Saltsjöbaden åker vi vidare till Sturehovs slott naturskönt beläget i Norsborg mellan Mälaren och Bornsjön och ansett som en av landets vackraste och mest kompletta anläggningar i den så kallade gustavianska stilen. Huvudbyggnaden uppfördes på 1780-talet av Johan Liljecrantz, som var Gustav den III:s ”finansminister”. Liljecrantz var delägare i Mariebergs Porslinsfabrik och därför finns på Sturehov idag landets största samling av Mariebergskakelugnar, med totalt 17 bevarade exemplar.

Avresa med buss sker från Västerviken kl. 9.00,
Vi åker till Saltsjöbaden där vi besöker Vår Gård och får uppleva konsten med guide kl 11 -12.
Lunch serveras på Saltsjöbadens Grand Hotel kl 12.30 -13.30.
På återvägen besöker vi Sturehovs slott i Botkyrka och får en rundtur med guide kl. 15 – 16.
Innan hemfärd serveras kaffe.
Återkomst till Strängnäs beräknas ske ca kl. 18.

Priset för resa, entréavgifter, guidningar, lunch och kaffe för- och eftermiddag är 950 kr.

Carl-Gunnar Perntz
E-post: cgp@perntz.se

Antalet deltagare kommer maximalt vara 34. Vi  har några platser kvar och har därför förlängt anmälningstiden. Anmälan görs den 3-17 april på föreningens hemsida eller till Carl-Gunnar Perntz. Betala mot faktura, som kommer skickas ut. Betalning ska senast den 18 april vara insatt på föreningens konto. Avbokning kan ej ske efter sista betalningsdag.