Konstresa till Tistad slott och Sörmlands museum

Denna tidiga höstresa gick till Nyköping, där vi besökte Tistad slott och Sörmlands museum.

Tistad slott har anor från 1500-talet. Det nuvarande slottet med nyklassicistisk exteriör stod klart 1771 och ägs sedan 1812 av familjen Wachtmeister. Interiört är huvudbyggnaden osedvanligt rik med högklassiga inredningar. Sedan 1983 är slottet byggnadsminne.

På Sörmlands museum pågår den omskrivna stora utställningen NK:s möbler. Under nära sju decennier fram till 1973 tillverkade NK sina möbler i Nyköping. Produktionen vid NK:s verkstäder är en viktig del av svensk designhistoria.

Program
Avresa sker från Västerviken kl. 8.30, återkomst till Strängnäs beräknas ske ca kl. 17.30.

Vi börjar med förmiddagskaffe och visning av Tistad slott. Annelie eller Gustaf Wachtmeister kommer att guida oss och berätta om slottets intressanta och spännande historia och om hur verksamheten drivs idag och hur man ser på framtiden.

Vi åker vidare till Sörmlands museum, där vi serveras dagens lunch (varmrätt, salladsbuffé och kaffe) kl 13. Därefter visas utställningen NKs möbler i två grupper.

Priset för resa, guidningar, förmiddagskaffe på Tistad slott och lunch på Sörmlands museum är 950 kr.

Lennart Nilsson
E-post: lennartnilsson645@gmail.com

Antalet deltagare är maximerat till 30 personer.
Anmälan görs den 1-7 september på föreningens hemsida eller till Lennart Nilsson. Meddela i samband med anmälan om du har några restriktioner när det gäller lunchen. Betala mot faktura, som kommer skickas ut den 8 september. Betalning ska senast den 15 september vara insatt på föreningens konto. Avbokning kan ej ske efter sista betalningsdag.