Konstresa till Värmdölandet 8 – 9 september 2022

Vi fick uppleva två heldagar med konstupplevelser öster om Stockholm bl a med visning av den nyligen öppnade och redan mycket omtalade utställningen på Artipelag med den tyske målaren och skulptören Anselm Kiefer!
Konstresan till Värmdölandet och Gustavsberg omfattade också besök på Gustavsbergs Porslinsmuseum och ateljébesök.
Se bilder ovan.

Läs notis om resan i Strängnäs tidning

Torsdagen den 8 september

Avresa från Strängnäs kl 08.00 för resa till skulptören och målaren Olle Nymans hem och ateljé i Saltsjö-Duvnäs. Där serveras först busskaffe, sedan visar de lokala guiderna hus och verkstad under förmiddagen. Kring Olle Nyman samlades många konstnärer i den så kallade Saltsjö-Duvnäsgruppen, ett viktigt inslag i den svenska 1900-talskonsten.
Lunchen serveras i den välrenommerade restaurangen Kersti och Britt, som ligger i anslutning till konstprofessor Nymans hem.
Efter lunchen styrs kosan till Gustavsberg och det nya porslinsmuseet, som numera har Nationalmuseum som huvudman. Det ombyggda museet återöppnades under pandemin och innehåller såväl en fast utställning om Gustavsbergs keramiska historia som tillfälliga utställningar, just nu After glow – nytt nordiskt porslin. Sakkunnig guidning sker även här, innan vi checkar in i grannbyggnaden – Hotell Blå Blom. Där bor vi bra och intar under kvällen bland annat en trerättersmiddag.

Fredagen den 9 september

Efter en innehållsrik frukost åker vi den korta sträckan till Torsten Renquists verkstad och ateljé, ett av de mest framträdande namnen på konstscenen under förra århundradet och även han medlem i Saltsjö-Duvnäsgruppen. Som skulptör, bildkonstnär, författare och konstpedagog intar Renquist en central roll. Vi besöker hans Kummelnäs, där han hade sitt hem, ateljé och utställning.
Därefter är det dags att bege sig till Artipelag, det havsnära konstmuseet med internationella vibbar, som nu lockar med en omtalad och mycket emotsedd utställning. Anselm Kiefer, den tyske konstnären som betraktas som en av samtidens verkligen stora, ger alla betraktare outplånliga intryck, vare sig man tycker om hans konst eller inte. Det är första gången en så stor exponering av hans verk visas i Sverige. Vi får en ingående guidning genom utställningen. DNs recensent skrev 2022-06-05 ”lika ändlöst fascinerande som andlöst vacker”.
Hela eftermiddagen ägnas åt Artipelag. Besöket inleds där med lunch och avslutas med kaffe.
Vi räknar med att vara åter i Strängnäs kl. 17.30.

Priset för resan beräknas till på 3400 SEK per person i delat dubbelrum. För enkelrum tillkommer 200 SEK. I resans pris ingår två resdagar i helturistbuss med toalett, övernattning på utmärkta hotellet Blå Blom i Gustavsberg, trerättersmiddag med fördrink och kaffe, riklig frukostbuffé, två luncher på utvalda restauranger, alla inträdesavgifter till muséer, ateljéer och verkstäder, bussfika med hembakat bröd, reseledare, alla lokala guider.

Då konstnärernas hem och verkstäder är ganska trånga måste resan maximeras till 34 personer.

Patrik Uhlmann
E-post: patrik.uhlmann@gmail.com

Anmäl dig till Patrik Uhlmann, till köplats för eventuella återbud. Bindande betalning görs på föreningens PG-konto 408 86 27-7.

Gustavsberg på 1800-talet. Flera av byggnaderna är nu K-märkta.
Pressbild av Jean-Baptiste Béranger för Anselm Kiefer – Essence-Eksistence
Bilder från Olle Nymans ateljé, Porslinsmuseet, Torsten Renquists verkstad samt från Artipelag.