Föreläsning: Vad är konst

Konstnären och TV-producenten Lars DO Sjögren från Förening i konst, Nyköping håller föredrag med titeln ”Vad är konst?” i anslutning till en utställning av L-O Loeld.

Hur ser man på konst och vad är det som kan betraktas som konst? Är det någon skillnad på konst innanför och utanför konstvärlden? Finns det någon objektiv sanning när man bestämmer vad som är konst och inte konst? Det finns många frågor. Lars skall försöka bringa reda kring begreppet konst och värdet på konst, både ekonomiskt och känslomässigt. Du kommer inte att bli konstexpert men förhoppningsvis kommer det att öka Din känslighet för att tolka och förstå det som vi kallar konst.

Lars DO Sjögren utbildade sig på 60 talet på Konstfack och var också lärare där under ett par år. Han har gått på Christer Strömholms legendariska fotoskola och fortsatte på Dramatiska institutet. Han arbetade som TV -producent och regissör på SVT och TV4 i mer än 30 år. Jämsides med detta har målade han och gjorde egna bilder. Nu efter avslutat arbetsliv blir det mer bilder och färre tv program.

Biljetter kan fr.o.m. onsdagen den 1 september hämtas/köpas på https://www.tickster.com/sv/events/search?q=Multeum. Markera Vad är konst? och ange fribiljett. Har du problem att skriva ut eller ladda ner biljetten kontakta informationsdisken på Multeum. Antalet platser är begränsat till 50 om inte Folkhälsomyndigheten ökar på siffran. Det är därför klokt att hämta sin biljett tidigt. För våra medlemmar och ungdomar under 19 år tas inte ut någon entré-avgift, medan alltid välkomna gäster får betala 60 kr.

Mot Hävringe i blandteknik av Lars DO Sjögren