Föredrag och filmvisning om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson

Vi bjuder in till visning av en nygjord konstdokumentär LIVET ÄR KORT KONSTEN LÅNG om den mystiske Göteborgskoloristen Åke Göransson (1902-1942) med närvaro av filmens regissör Pontus Hjorthén och efterföljande föredrag om Göteborgskoloristerna.

LIVET ÄR KORT KONSTEN LÅNG tar sitt avstamp i 1920-talets Göteborg, där Åke Göranssons korta enstöriga liv leder in i en spännande resa till det förflutna – med maximal Göteborgskänsla.
Instängd med sin mamma i en enrumslägenhet i gamla Landala, avskärmad från världen och i total fattigdom, målade Åke tavlor som är tidlösa och gripande. Precis som Kafka med sina manuskript hade Åke själv aldrig avsikten att någonsin visa dem för någon, för honom var de bara övningar. De riktiga tavlorna skulle komma sen.
Konstverken, och historien om deras mirakulösa upptäckt i mammans kökssoffa, leder filmen in i Åkes märkliga sökande efter ”färgformen” och berättar på samma gång om hans omöjliga kärlekshistoria med Inga från Dalsland.

Biljetter kan hämtas/köpas på Tickster . Markera LIVET ÄR KORT KONSTEN LÅNG och ange fribiljett om du är medlem. Har du problem att skriva ut eller ladda ner biljetten kontakta informationsdisken på Multeum. För våra medlemmar och ungdomar under 19 år tas inte ut någon entréavgift, medan alltid välkomna gäster får betala 60 kr.

Eventuellt överblivna biljetter kan hämtas/köpas i anslutning till evenemanget.