Bussresa till Stockholm och besök på Waldemarsudde

Waldemarsudde visar i höst två intressanta utställningar:
- Ljus över hav och land – Önningebykolonin på Åland
- Isaac Grünewald – Konst och teater

Ljus över hav och land – Önningebykolonin på Åland. I samband med firandet av Ålands 100-åriga självstyrelse 2021-2022, arrangerar Waldemarsudde den första utställningen i Sverige om den intressanta, men sällan uppmärksammade konstnärskolonin i Önningeby på Åland. Konstnärskolonin, som var verksam ca 1886-1914, bestod framförallt av svenska, finska och estniska konstnärer.  I Önningeby var de kvinnliga konstnärerna i majoritet, vilket skiljer denna koloni från andra konstnärskolonier vid samma tid.

Utställningen Isaac Grünewald – Konst och teater visar bredden och mångsidigheten i Isaac Grünewalds rika konstnärskap. Här presenteras måleri, förstudier till scenografier inom opera och balett, kostymteckningar, förstudier till offentliga utsmyckningar, konsthantverk, design, illustrationer och film. Även Grünewalds starka position i svenskt kulturliv kommer att lyftas fram mot bakgrund av tidens samhällsutveckling, samt i förhållande till sociala kontakter och nätverk nationellt och internationellt.

Avresa sker från Västerviken kl. 10.00, återkomst till Strängnäs beräknas ske ca kl. 18.00.
Vid ankomst serveras lunch på Gubbhyllan, Skansen.
Visning för 2 grupper av Grünewald-utställningen på Waldemarsudde börjar 14:00 samt 14:30.
Kaffe serveras före hemfärd. Hemfärd 16:30 med ankomst Strängnäs ca kl 18:00.

Priset för resa, entréavgift, guidning, lunch på Gubbhyllan, Skansen och eftermiddagskaffe är 750 kr.

Anmälan görs den 5-11 september på föreningens hemsida eller till Lennart Nilsson e-post (helst) lennartnilsson645@gmail.com alternativt telefon/SMS 073 3896503. Betalning ska senast den 19 september vara insatt på föreningens plusgirokonto 4088627-7. Ange vid betalning Waldemarsudde och ditt namn. Avbokning kan ej ske efter sista betalningsdag.