Bussresa till Stockholm med besök på Bååtska palatset och Nationalmuseum

Höstens sista programpunkt blir en heldag i Stockholm med besök både på Bååtska palatset och Nationalmuseum.

Bååtska palatset på Blasieholmen uppfördes 1662–1669 i holländsk-svensk barockstil efter ritningar av Nicodemus Tessin d.ä. och ägs sedan 1874 av Svenska Frimurareorden.
Vi kommer att gå igenom palatsets historia, lite om ägarlängder och hur palatset har använts i olika perioder. Vi kommer även få se unika interiörer som allmänheten inte har fritt tillträde till och får även en sammanfattande introduktion om frimureriets historia och verksamhet i Sverige.

Årets stora utställning Trädgården på Nationalmuseum, curerad av Magnus Olausson, handlar om hur mytiska och verkliga trädgårdar har skildrats i konsten under 6 sekler, men också om hur konsten lämnat spår i trädgårdarna, från medeltiden och fram till idag. Se drygt 300 konst- och konsthantverksföremål av konstnärer som Rembrandt, Watteau, Le Nôtre, Monet, Renoir, Carl Larsson och av samtida som Peter Frie och Emma Helle.

Avresa sker från Västerviken kl. 9.15, återkomst till Strängnäs beräknas ske ca kl. 18.

Vi inleder med förmiddagskaffe och hembakat. Eftersom Bååtska palatset endast kan ta emot 15 personer per visning kommer vi därefter delas upp i  två grupper, där en grupp beser Bååtska palatset och en annan grupp får guidning av Trädgården på Nationalmuseum.

KL 12.45 samlas vi för gemensam buffélunch på Blasieholmens Restaurang och Festvåning innan grupperna byter plats.

Hemfärd kl. 16.30 med ankomst Strängnäs ca kl 18.

Priset för resa, entréavgifter, guidning, förmiddagskaffe och lunch är 800 kr

Rigmor Thorstensson
E-post: rigmor.thorstensson@gmail.com

Antalet deltagare är maximerat till 30 personer, då det är trångt i Bååtska palatset. Obs! Visningen går genom tre våningsplan, där personhiss som rymmer rullstol eller rollator saknas. Anmälan görs den 28 september-4 oktober på föreningens hemsida eller till Rigmor Thorstensson. Meddela i samband med anmälan om du har några restriktioner när det gäller lunchen. Bekräftelse kommer skickas ut senast den 5 oktober. Betala senast den 12 oktober 800 kronor till föreningens plusgirokonto 4088627-7 eller till Swish 123 078 27 71. Ange ditt namn och Nationalmuseum. Avbokning kan ej ske efter sista betalningsdag.