Tips digitala visningar

I mellandagarna när vi längtar till ljusare tider och naturens uppvaknande njuter vi av några digitala tips på färgstarka konstnärsporträtt.

SvT Play visar hur europeiska konstnärer i senare delen av 1800-talet inspirerades av österländsk konst och den så kallade japonismen uppstod både inom konst och musik. https://www.svtplay.se/video/26830681/nar-impressionisterna-hittade-japan

Paul Gauguin född 1848 i Paris, Frankrike och död 8 maj 1903 på Marquesasöarna, Franska Polynesien, var en av den moderna konstens främsta föregångare. Han var först impressionist, men utvecklade runt 1888 i Bretagne en dekorativ stil med långtgående förenkling, hela färgplan, starka konturer, den så kallade primitivismen och postimpressionismen https://www.youtube.com/watch?v=IdDvbLV5v70

En av hans elever var den svenske konstnären Helmer Osslund född 1866 i Tuna och död 1938 i Stockholm.  I mötet med Lapplands fjällmassiv kom de storslagna vildmarksvidderna i flammande höstfärger att prägla Osslunds konstnärskap https://www.youtube.com/watch?v=_x_L5vvEMFk

Björn Wessman född 1949, svensk målare och grafiker utbildad vid Kungliga Konsthögskolan 1976-1981. Stora målningar som porträtterar landskap som sprudlar av intensiva färger som är inspirerade av platser i när och fjärran – det är Björn Wessmans signum. Björns intresse för naturen startade tidigt i barndomen med lekar i vildvuxna skånska trädgårdar och skogar, samtidigt som ett systematiskt insamlande av växter till ett herbarium pågick. Att lyfta detaljer ur den organiska massan blev en lek som håller i sig än idag. Ibland är det med fokus på det mikroskopiska för att en annan gång utgå från det makrokosmiska perspektivet. Björn Wessmans fantasi gör att hans konst aldrig avbildar ett existerande landskap utan alltid är synteser där naturen och färgerna tar över och skapar fängslande målningar. Björn Wessman fascineras av japanska trädgårdar, Monets trädgård i Giverny, isiga landskap i Lappland och mäktiga utsikter i Australien. De olika landskapen fulländas tack vare Wessmans förmåga att använda färger som kompletterar varandra och skapar en intensitet i målningarna. Trots det kan det som betraktare vara svårt att känna fokus eftersom Wessmans perspektivförskjutningar och vattenspeglingar förvillar. Vattenytan kan exempelvis vara sedd underifrån likväl som från ovan och en satellitbild kan bli till en detalj i ett bergslandskap. Han har bl a uppmärksammats genom en stor utställning på Waldemarsudde 2018. https://www.youtube.com/watch?v=ekNTWPwcwVU